17 februari 2013

Den bästa bilen i en postapokalyptisk värld

bil i postapokalyptisk värld

Jag har den senaste tiden fastnat för postapokalyptiska och dystopiska filmer som t.ex. Vägen och det har fått mig att fundera lite. Vilken sorts bil skulle skulle man vilja ha i en postapokalyptisk värld? Jag har listat upp en rad viktiga egenskaper.

Stark motor
Jag skulle definitivt ha valt en motorstark bil. Jag kan tänka mig att man har mycket packning i bilen, eller vill ha möjligheten att koppla på en kärra eller kunna bogsera andra fordon vid behov. En stark motor är därför viktig i en postapokalyptisk värld. Man måste också tänka på bränsleförbrukningen, det kanske inte alltid är så bra tillgång på bränsle så man får kompromissa mellan motoreffekt och bränsleförbrukning. En lagom stark SUV skulle kunna bli riktigt bra.

Bra i svår terräng
Om vägarna delvis är förstörda är det bra med en bil som kan ta sig fram lite överallt. Stora däck och hög markfrigång är i princip ett måste. Man kan även tänka sig en bil avsedd för det militära. En stridsvagn drar för mycket men en Humvee kanske?

Stort bagageutrymme
Eftersom man troligen bor i bilen behöver man ett stort bagageutrymme, man ska kunna sova i bilen och få plats med alla sina tillhörigheter och extradunkar med bränsle. Dessutom behöver man plats för reservdelar till bilen.

Färdas med stil
I en dystopisk värld finns det troligen få glädjeämnen och då är det väldigt viktigt att i alla fall kunna färdas med stil i en bil man är stolt över och känner sig trygg i.

Efter noga övervägande blir mitt val:

JEEP Wrangler Unlimited
Vilken bil skulle du själv ha valt?

2 kommentarer:

  1. Jag hade valt Hummer H2. Grymmare bil får man leta efter!

    SvaraRadera
  2. Men bensintillgången borde vara begränsad i sådan miljö, en båge går då både fort och med liten förbrukning. Alla tuffingar i sådana filmer brukar ju åka båge eller hur??

    SvaraRadera