25 februari 2013

Är bilens utveckling hållbar?

Dodge Challenger
Foto: Dodge Challenger (Wikipedia)
Det är inte förrän de senaste åren fokus har legat på att få ner bränsleförbrukningen i våra bilar med teknik som avstängningsbara cylindrar, små motorer med turbo, start-stopp system och så vidare. Samtidigt släpper bilbranschen fortfarande stora, bränsletörstiga SUV:ar och supersportbilar med V12:or och kommer att fortsätta med det tills oljan tar slut eller ett stort genombrott sker inom alternativa bränslen.

Bilbranschen är enligt min mening trög och konservativ. Starka makter har stort inflytande över utvecklingen och så länge det finns olja kvar kommer det att släppas bilmodeller med förbränningsmotorer. Jag är ganska säker på att kommande generationer kommer att tycka att vi var dumma i huvudet som använde förbränningsmotorer så pass länge istället för att satsa betydligt mer på miljövänligare alternativ. Trots att jag älskar bilar är jag benägen att hålla med.

Det finns över en miljard bilar i världen! Det är otroligt många bilar och antalet ökar hela tiden. Med det i åtanke förstår man att bilen som fordon måste bli miljövänligare. Det är ändå ett mycket bekvämt fortskaffningsmedel som är viktigt för de flesta av oss. Men härligt varvande förbränningsmotorer kanske bör höra till historien om vi vill ha en hållbar utveckling. Det finns flera lovande tekniker som är realistiska alternativ till bensin- och dieselmotorer. Det som behövs är ett genombrott. För allas vår skull hoppas jag att det sker snart. Tills dess fortsätter vi att brumma runt i våra bilar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar