28 augusti 2012

Lamborghini Miura

Lamborghini Miura

Jag gillar klassiska sportbilar och även om jag inte vågar köpa en så länge jag saknar garage och har annat att lägga pengarna på så kommer jag på mig själv med att titta på bilannonser kanske lite för ofta. Nyligen upptäckte jag Lamborghini Miura.

Miura tillverkades mellan 1966 och 1972. Motorn i bilen var en mittmonterad V12:a på 3,9 liter. Den var placerad på tvären framför bilens bakaxel. Motorn utvecklade 350 hästkrafter i den första modellen. Genom åren höjdes effekten till först 370 hk och sedan till 385 hk. Toppfarten var hisnande 276 km/h (370 hk-modellen).

Miuran designades av Marcello Gandini på Bertone och blev hyllad för sin sensationella design. Strålkastarna fram reser sig och riktas framåt när man slår på ljuset. Det tillverkades bara 765 exemplar av bilmodellen enligt Wikipedia och därför är den inte billig att köpa idag. Priserna börjar runt $300 000 för den första modellen och för den sista modellen med ändelsen SV kan man få betala dubbelt upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar